Тэатр у эпоху сучасных медыя

даследчыца, куратарка, рэжысёрка

Поле выканальніцкіх (тэатральных) мастацтваў сёння ўключае ў сябе розныя практыкі, заснаваныя на лічбавых тэхналогіях, якія выконваюць у сучасным тэатральным спектаклі розныя функцыі. Самае распаўсюджанае і вядомае іх выкарыстанне — стварэнне дэкарацыйнаuf афармлення, калі новыя медыя, хутчэй, апрапрыіруюцца традыцыйнай тэатральнай парадыгмай. Іншы полюс выкарыстання лічбавых тэхналогій ўяўляе сабой татальнае іх укараненне ў прыроду тэатральнага прадстаўлення, што прывяло да з'яўлення новых тэм і герояў, а таксама да ўзнікнення новых жанраў — творчай прагулкі, мультымедыйнай інсталяцыі, net-тэатра, кіберформанса і інш.

У рамках курсу будзе дадзены кароткі агляд імёнаў і фактаў з гісторыі тэатра 20-га стагоддзя, якія кардынальным чынам паўплывалі на трансфармацыю паняцця тэатра і ўкаранення ў яго прыроду новых медыя. На прыкладзе С. Эйзенштэйна, Ўс. Мейерхольда, А. Арто і інш. мы пагаворым пра феномен авангарду ў сусветнай культуры і тэатры і пра яго ўплыў на сучасныя мастацкія працэсы. Другая палова 20-га стагоддзя звязана з паняццямі перфарматыўнага павароту (Э. Фішэр-ліхт, Р. Шехнер) і постдраматычнага тэатра (Х.-Т. Леман). У завяршэнні курса будуць апісаны асобныя новыя жанры, якія сталі вынікам укаранення новых тэхналогій, а таксама прааналізаваны гэтыя змены ў кантэксце іх палітычнага значэння, калі прастора мастацтва ўяўляецца як поле барацьбы за ўладу і капітал (А. Вуянавіч). З гэтай перспектывы выкарыстанне лічбавых тэхналогій у тэатры не проста пашырае інструментар мастака, але з'яўляецца яго ці яе рэакцыяй на рух капіталу і новую расстаноўку палітычных сілаў.

Важным аспектам курса з'яўляецца яго заходняя дэ-центричность. Нягледзячы на ​​тое, што асноўны масіў інфармацыі і фактаў ўзятыя з заходняга тэатральнага наратыву, мы пагаворым пра асаблівасці беларускага поля ў кантэксце паняццяў «цэнтр» і «перыферыя». Ці існавала беларуская версія авангарду? Што адбывалася ў БССР, калі ў Заходняй Еўропе ўкараняліся перфарматыўныя практыкі? Што адбываецца зараз? Ці можна казаць пра сінхроннасці? Сінхроннасці з чым і кім? І наколькі трэба ў прынцыпе яе чакаць?

Літаратура:​

Таня Артимович. Театр в 21-м веке: Аристотеля никто не отменял? 
Ана Вуянавіч. Куды кіберформанс? ​

 

Іншыя курсы канцэнтрацыі

Аксана Жгіроўская, Вольга Шпарага, Ганна Самарская
Алена Мальчэўская, Святлана Уланоўская, Таня Арцімовіч
Ксенія Дубоўская
Аксана Жгіроўская
Аксана Жгіроўская
Дзмітрый Багаслаўскі
Валянціна Мароз